esports

Carlos Alcaraz traint weer met zijn linkerhand, en daar is een reden voor

Carlos Alcaraz is weer aan het trainen, en de Murciaanse speler heeft een video geplaatst waarin hij traint... met zijn linkerhand. Alcaraz is rechtshandig en liep een polsblessure op waardoor hij het grootste deel van het gravelseizoen uitgeschakeld was, en hij zal er ook voor zorgen dat hij Wimbledon later deze maand mist, met het oog op een (optimistische) terugkeer voor de US Open en de Amerikaanse tour in augustus.

Als hij rechtshandig is, waarom traint hij dan met zijn linkerhand? De voor de hand liggende reden is dat hij, ook al kan hij zijn rechterhand nog niet gebruiken, fit moet blijven, maar er is meer dan dat. Tijdens zijn trainingssessie zwaait hij daadwerkelijk met zijn rechterarm om de beweging te oefenen, ook al kan hij het racket niet met die hand vasthouden en keert hij de bal terug met het racket in zijn linkerhand.

Volgens Punto de Break gebruikt Alcaraz de techniek genaamd "cross-education", een neuromusculair fenomeen waarbij het trainen van één ledemaat kan helpen om een deel van de kracht, coördinatie of activatie van het andere ledemaat te behouden of te verbeteren, zelfs als het niet direct wordt getraind, door het zenuwstelsel te stimuleren.

Originalquelle: www.gamereactor.nl →